Сензор детонације је мали уређај на мотору који детектује штетне вибрације услед неравномерног сагоревања.Овај чланак објашњава шта је то, како функционише, његове главне делове, спецификације, типове и кључне карактеристике.Такође ћете научити уобичајене симптоме квара, узроке и једноставна решења како би мотор радио глатко и ефикасно.
Каталог

Слика 1. Сензор детонације
Сензор детонације је мали електронски сензор фиксиран на блок мотора који ослушкује необичне вибрације узроковане куцањем мотора или детонацијом унутар коморе за сагоревање.Ова брза корекција помаже у спречавању оштећења мотора, смањује буку пинга и побољшава укупне перформансе мотора и ефикасност горива.Ове превремене детонације могу оштетити делове мотора као што су клипови, вентили и зидови цилиндара.Када сензор детонације ухвати ове вибрације, он шаље сигнал контролној јединици мотора (ЕЦУ), која затим подешава време паљења или мешавину горива како би зауставила куцање и спречила оштећење.

Слика 2. Принцип рада сензора детонације
Сензор за куцање ради поред осети вибрације мотора који се јављају када се сагоревање не одвија глатко.Унутар сензора је пиезоелектрични елемент, сићушни кристал који ствара мали напон кад год осети нагли покрет или притисак.Током нормалног сагоревања, блок мотора вибрира у сталном ритму.Али када дође до детонације или претходног паљења, што значи да мешавина ваздуха и горива неравномерно сагорева у комори за сагоревање, производи оштре, високофреквентне импулсе.
Сензор хвата ове необичне сигнале и шаље их у управљачку јединицу мотора (ЕЦУ).ЕЦУ брзо тумачи образац напона и прилагођава време варнице или испоруку горива како би зауставио куцање.Ова корекција у реалном времену помаже у одржавању несметаног рада мотора, бољој ефикасности горива и спречава унутрашње оштећење мотора.

Слика 3. Основне компоненте сензора детонације
Свака компонента игра велику улогу у прикупљању детонације или претходног паљења унутар коморе за сагоревање и помаже ЕЦУ-у да подеси тајминг искре.
•Пиезоелецтриц Елемент
Ово је срце сензора.То је сићушни кристал који производи напон када осети вибрације или промене притиска у блоку мотора.Снага овог напона помаже ЕЦУ-у да схвати колико је јако куцање.
•Сенсинг Масс
Мали метални диск или маса која преноси механичке вибрације мотора на пиезоелектрични кристал, побољшавајући тачност и осетљивост сензора.
•Кућиште (тело сензора)
Спољни омотач, обично направљен од издржљивог метала, који штити унутрашње делове од топлоте, уља и остатака мотора.Дизајниран је тако да добро пристаје уз површину мотора ради ефикасног откривања вибрација.
•Конектор за ожичење
Утикач који повезује сензор са снопом ожичења мотора.Он преноси електрични сигнал од сензора до ЕЦУ тако да систем може одмах да реагује.
•Монтажни вијак или клин са навојем
Ово чврсто причвршћује сензор за блок мотора, обезбеђујући конзистентан контакт за прецизан пренос вибрација.
•Електрични контакти
Метални терминали који обезбеђују стабилан излаз сигнала од сензора до ЕЦУ, минимизирајући сметње и одржавајући прецизну комуникацију.
Спецификација
|
Опис
|
Функција
|
Открива куцање мотора
и шаље сигнал команди мотора
|
Фреквенцијски опсег
|
5 кХз – 15 кХз
|
Излазни напон
|
0,1 В – 4,5 В
|
Тип сигнала
|
Аналогни сигнал напона који варира
непрекидно са вибрацијом.
|
Локација монтаже
|
Инсталиран на блок мотора
или глава цилиндра
|
Тип конектора
|
2-пински или 3-пински електрични
|
Опсег радне температуре
|
-40°Ц до +150°Ц
|
Материјал
|
Алуминијум или
кућиште од полимера отпорног на топлоту
|
Тежина
|
Отприлике 30-70 грама
|

Слика 4. Важност сензора детонације у перформансама мотора
Сензор детонације је важан јер помаже да мотор ради глатко и безбедно.Његов задатак је да открије мале вибрације или звукове куцања који се јављају када гориво неравномерно сагорева у комори за сагоревање.Када се то догоди, сензор шаље сигнал управљачкој јединици мотора (ЕЦУ).ЕЦУ затим подешава време паљења или мешавину горива да заустави куцање.
Овај процес штити мотор од оштећења, одржава високу ефикасност горива и осигурава да аутомобил ради тихо и са стабилном снагом.Без функционалног сензора детонације, мотор може изгубити перформансе, сагорети више горива, па чак и трпети унутрашње хабање током времена.

Слика 5. Пиезоелектрични резонантни сензор детонације
Пиезоелектрични резонантни сензор детонације
Резонантни сензор детонације је подешен да ослушкује вибрације унутар одређеног фреквентног опсега који одговара нормалном звуку блока мотора.Када дође до куцања, сензор хвата ове прецизне вибрације и шаље сигнал ЕЦУ.Пошто је фокусиран на уску фреквенцију, даје тачне резултате, али најбоље функционише у моторима са доследним дизајном и звуком.Ови сензори се углавном налазе у старијим моторима.

Слика 6. Пиезоелектрични нерезонантни сензор детонације
Пиезоелектрични нерезонантни сензор детонације
Нерезонантни сензор може да ухвати шири опсег вибрација мотора, чинећи га прилагодљивијим за модерне моторе који раде при различитим брзинама и оптерећењима.Он континуирано прати буку и шаље податке у реалном времену у ЕЦУ.Систем затим филтрира нормалне звукове мотора и реагује само на стварне куцање.Ово побољшава перформансе мотора, ефикасност горива и укупну контролу сагоревања.
Карактеристично
|
Опис
|
Висока осетљивост на вибрације
|
Открива чак и мали мотор
вибрације или детонације унутар коморе за сагоревање,
омогућава брз одговор ЕЦУ.
|
Пиезоелецтриц Оператион
|
Користи пиезоелектрични елемент
који ствара напон када осети вибрацију или притисак, шаљући ово
сигнал за управљачку јединицу мотора (ЕЦУ).
|
Широки фреквентни одзив
|
Може покупити широк спектар
фреквенције вибрација, помажући му да одвоји нормалну буку мотора од штетног куцања
звуци.
|
Брзи одзив на сигнал
|
Шаље сигнале у реалном времену на
ЕЦУ тако да може да подеси време паљења и испоруку горива
тренутно за углађеније перформансе.
|
Трајност и отпорност на топлоту
|
Направљена да се носи са високим нивоом
температуре, притиска мотора и константних вибрација без
губећи тачност.
|
Компактан и поуздан дизајн
|
Мали, лаган и направљен за
дугорочна поузданост у савременим системима управљања мотором.
|
Предности
•Спречава куцање мотора: Рано детектује детонацију или пингање и омогућава ЕЦУ да исправи време пре него што дође до оштећења.
•Штити делове мотора: Смањује притисак на клипове, вентиле и друге компоненте унутар коморе за сагоревање.
•Побољшава ефикасност горива: Помаже у одржавању исправне мешавине ваздуха и горива и времена, смањујући расипање горива.
•Побољшава перформансе: Одржава несметан рад мотора и стабилну снагу у различитим условима вожње.
•Смањује емисије: Промовише чисто и потпуно сагоревање, смањујући штетне издувне гасове.
•Продужава животни век мотора: Спречава дуготрајно хабање узроковано поновљеним ударцима или лошим сагоревањем.
•Издржљив и поуздан: Дизајниран да поднесе топлоту, вибрације и притисак унутар мотора за дуг радни век.
Ограничења
•Може дати лажна очитавања: Понекад нормалну буку мотора грешком сматра куцањем, што доводи до непотребних промена времена.
•Може изгубити осетљивост током времена: Топлота, уље или корозија могу утицати на његову способност да открије праву детонацију.
•Могући лажни кодови грешака
: Проблеми са неисправним ожичењем или сензорима могу покренути лампицу контролног мотора чак и без стварног куцања.
•Утиче на перформансе када је неисправан: Лош сензор може проузроковати слабо убрзање, груб рад у празном ходу и смањену потрошњу горива.
Лоше перформансе мотора
Мотор може бити слаб или спор јер ЕЦУ не може правилно да контролише време варнице.Можда ћете приметити спорије убрзање или смањену снагу, посебно када возите узбрдо или носите терет.
Повећана потрошња горива
Неисправан сензор детонације може довести до тога да мотор сагоријева више горива него иначе.Пошто ЕЦУ више не добија тачне сигнале, покреће богатију мешавину горива, смањујући ефикасност горива.
Цхецк Енгине Лампица је укључена
Један од првих знакова лошег сензора је укључивање лампице контролног мотора.Дијагностички проблеми се често појављују када сензор или његово коло не раде исправно.
Звук куцања или куцања мотора
Можда ћете чути метално „звецкање“ или „звецкање“ из мотора, посебно током убрзања.Ово се дешава када се мешавина ваздуха и горива запали прерано и ЕЦУ не може да подеси тајминг да га заустави.
Груби празан ход или оклевање
Када сензор детонације шаље слабе или неправилне сигнале, ЕЦУ се бори да задржи мотор стабилним.Ово може да изазове груб рад у празном ходу, оклевање при притискању педале гаса или чак застој.
Смањена снага под оптерећењем
Ако ЕЦУ открије неисправан сензор детонације, може се пребацити на безбедан режим који ограничава снагу да би спречио оштећење.Због тога се аутомобил осећа слабо или споро реагује.
Неуспели тест емисије
Лоше сагоревање узроковано нетачним тајмингом или богатом мешавином горива може повећати емисију штетних гасова и довести до тога да аутомобил падне на тесту инспекције.
Неисправан сензорски елемент: Пиезоелектрични елемент унутар сензора може да се истроши или напукне, тако да је најбоље решење да замените сензор новим који одговара спецификацијама вашег возила.
Лабава или неправилна монтажа: Ако сензор није добро причвршћен за блок мотора, не може правилно да детектује вибрације;затегните га на одговарајући обртни момент да бисте вратили тачна очитавања.
Оштећено ожичење или конектор: Поломљене или кородиране жице могу прекинути сигнал ЕЦУ-а, зато прегледајте свежањ ожичења и замените све оштећене или прљаве конекторе.
Електричне сметње: Остали електрични делови могу да изазову шум сигнала или лажна очитавања, па проверите да ли у оближњим струјним круговима има кратких спојева или изложених жица и поправите их.
Накупљање угљеника у комори за сагоревање: Вишак угљеника може да изазове лажне сигнале детонације, па очистите комору за сагоревање или користите адитив за гориво да бисте уклонили наслаге.
ЕЦУ или софтверска грешка: Контролна јединица мотора може погрешно прочитати податке сензора због застарелог програмирања, па ажурирајте или репрограмирајте ЕЦУ да бисте поправили грешке у комуникацији.
Прегревање или контаминација уљем: Континуирано излагање топлоти или уљу које цури може смањити осетљивост сензора, зато поправите сва цурења уља и замените контаминирани сензор.
Феатуре
|
Резонантно
Сензор
|
Нон-Ресонант
Сензор
|
Фреквенцијски одзив
|
Уско, прилагођено одређеном
фреквенција
|
Широко, обухвата широк спектар
фреквенције вибрација
|
Прилагодљивост типовима мотора
|
Мање флексибилан;најбоље за
доследни мотори
|
Веома флексибилан;прилагођава се
различити услови мотора
|
Јачина сигнала
|
Јака када се усклади са исправком
фрек
|
Може произвести слабији сигнал, али
шири опсег детекције
|
ЕЦУ/захтев за обраду
|
Једноставније филтрирање
|
Захтева више
обрада/филтрирање
|
Случај употребе
|
Старији или фиксни мотори
|
Модерни мотори са варијабилним
оптерећења или подешавање
|
Редовне провере сензора детонације помажу у заштити мотора и уштеди горива.Ако рано уочите симптоме као што су пинг, слаба снага или лампица за проверу мотора, можете избећи скупе поправке.Урадите једноставне тестове и замените или поправите ожичење, монтажу или сам сензор да бисте вратили исправно време паљења и перформансе.
Поделите овај пост